Informace o publikaci

Educational Needs of Adults in the Czech Republic

Název česky Vzdělávací potřeby dospělých v České republice
Autoři

ŠEĎOVÁ Klára NOVOTNÝ Petr RABUŠICOVÁ Milada RABUŠIC Ladislav

Rok publikování 2005
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Píspvek se zamuje na vzdlávání dosplých coby specifickou oblast vzdlávání. Tato oblast vstupuje v posledních letech stále více do popedí zájmu v souvislosti s tím, jak se promují spoleenské a ekonomické podmínky. Ve spoleenských vdách jsou tyto mnící se podmínky reflektovány v konceptu spolenosti vdní a konceptu celoživotního uení. Spolenost vdní je spoleností, v níž se vdní stává nejdležitjší ekonomickou komoditou. Celoživotní uení je nové vzdlávací paradigma uplatované ve spolenosti vdní: uení se týká všech len spolenosti v prbhu celého jejich života a ve všech jejich životních situacích. V eské republice zatím existuje jen málo empirických podklad týkajících se vzdlávání dosplých. Jednou z prvních vlaštovek by se ml stát projekt Vzdlávání dosplých v rzných fázích životního cyklu: priority, píležitosti a možnosti rozvoje podporovaný Ministerstvem práce a sociálních vcí a realizovaný na Ústavu pedagogických vd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brn. Nkteré výsledky první fáze tohoto projektu shrnuje tento píspvek. V první fázi projektu (jaro 2005) bylo realizováno rozsáhlé reprezentativní šetení na dosplou populaci eské republiky. Cílem šetení bylo v prvé ad indikovat vzdlávací poteby eské populace a reálné zapojení do systému celoživotního uení ve tech úrovních: formální (školská soustava), neformální (vzdlávací instituce mimo školskou soustavu) a informální (neorganizované vzdlávání, sebevzdlávání). Píspvek se zabývá pedevším problematikou vzdlávacích poteb coby stavu jistého vzdlanostního i kompetenního nedostatku.Vzdlávací poteby jsou na základ získaných dat dále typologizovány. Rozlišujeme potebu rozpoznanou (existující subjektivn i objektivn) a nerozpoznanou (existující pouze objektivn, avšak subjektem nereflektovanou). Dále rozlišujeme potebu realizovanou (dotyný ji aktuáln uspokojuje participací v celoživotním vzdlávání) a potebu nerealizovanou (dotyný ji zatím neuspokojuje). Píspvek se potom na základ zjišovaných údaj o sociálním a zamstnaneckém kontextu respondent snaží charakterizovat ti skupiny dosplých. První skupinu tvoí ti, kteí rozpoznávají své vzdlávací poteby a zárove je realizují, druhou skupinu tvoí ti, kteí rozpoznávají své vzdlávací poteby, ale nerealizují je. Tetí skupinu pak pedstavují dosplí, kteí své vzdlávací poteby nerozpoznávají. Každá z tchto tí skupin pedstavuje samostatnou výzvu pro vzdlávací politiku eské republiky.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info