Informace o projektu
Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
- Kód projektu
- GAP407/11/0234
- Období řešení
- 1/2011 - 12/2013
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
- doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
- doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
- Klíčová slova
- učitel - expert;jeho charakteristiky;profesní rozvoj učitele - experta a jeho determinanty
Jednou z klíčových výzev probíhající diskuse o kvalitě vzdělávání v kontextu edukačních změn je profesionalizace učitele. Projekt chce přispět k současnému stavu poznání kvality v profesi
učitele výzkumem charakteristik učitele - experta. V první fázi bude realizována rozsáhlá teoretická
přehledová studie, na základě jejích výstupů a s přihlédnutím k českému kulturnímu rámci budou v rámci
projektu vypracovány, pilotovány a ověřeny metody identifikace a výzkumu učitelů - expertů. Vlastní
výzkum pak bude zaměřen na prohloubení stavu poznání těchto charakteristik, v další fázi pak na
determinanty procesů profesního rozvoje učitele - experta. Výstupy projektu mohou přinést zásadní
informace pro transformaci přípravného i dalšího vzdělávání učitelů, pro tvorbu standardu kvality v profesi učitele a kariérní řád a, v neposlední řadě, mohou přispět ke zvýšení prestiže učitelské profese.
Výsledky
Výsledky projektu byly průběžně předkládány odborné veřejnosti formou různých publikačních výstupů v souladu s původním plánem. Původní časový harmonogram byl plněn dle projektu, bohužel v průběhu řešení projektu došlo ke
změně pravidel GA ČR a závěrečná monografie byla vyžadována již v publikované formě.Dle původního plánu
probíhaly analýzy dat a závěrečná syntéza do konce září 2013, následovalo zpracování rukopisu, ale vzhledem k času nezbytnému pro recenzní řízení a časové potřeby vydavatele bylo nutno požádat o odklad závěrečné zprávy.
Ten umožnil naplnit plánované výstupy projektu.
Publikace
Počet publikací: 54
2018
-
Der Fremdsprachenlehrer als Experte: Determinanten seiner professioneller Entwicklung
Rok: 2018, druh: Vyžádané přednášky
2015
-
Determinanten der Entwicklung und Aufrechterhaltung des Expertenwissens von Fremdsprachenlehrern
Deutsch ohne Grenzen: Didaktik Deutsch als Fremdsprache, rok: 2015
2014
-
Determinanten der professionellen Entwicklung von Fremdsprachenlehrkräften
Rok: 2014, druh: Konferenční abstrakty
-
Determinanten der professionellen Entwicklung von Fremdsprachenlehrkräften
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
Dialogismus a výzkum interakce ve třídě: přehledová studie (1990-2012)
Pedagogika, rok: 2014, ročník: 64, vydání: 2
-
Expert teachers’ interactive cognition: An analysis of stimulated recall.
New Educational Review, rok: 2014, ročník: 36, vydání: 2
-
Subjective determinants of the development of foreign language teacher expertise
Pedagogická orientace, rok: 2014, ročník: 24, vydání: 6, DOI
2013
-
Expert teacher: the nature of expertise in the teaching profession (in FLT perspective)
Rok: 2013, druh: Další prezentace na konferencích
-
Expert teacher: the nature of expertise in the teaching profession (in FLT perspective)
Rok: 2013, druh: Konferenční abstrakty
-
Expertise in Foreign Language Teaching
Rok: 2013, druh: Vyžádané přednášky